Centrum Leczenia Endometriozy

Według wielu autorów częstość zachorowania na endometriozę nie zmieniła się na przestrzeni ostatnich 30 lat. Dzięki rozwojowi nowoczesnej diagnostyki, a także coraz to większej świadomości nie tylko lekarzy ale i pacjentek rozpoznajemy coraz więcej przypadków endometriozy narządu rodnego. Pomimo powszechności występowania tego schorzenia w formie zaawansowanej (nawet u co 10 kobiety) rozpoznawalność jednak nadal pozostaje niezadowalająca. Dlatego tak ważne jest, aby w przypadkach podejrzenia endometriozy (szczególnie u kobiet z bolesnymi obfitymi miesiączkami)  badanie ginekologiczne było przeprowadzone przez wyspecjalizowanych w walce z endometriozą lekarzy.  Podstępny rozwój tego schorzenia wymaga od personelu medycznego nie tylko wnikliwego wywiadu, lecz także skrupulatnego badania fizykalnego uzupełnionego o najnowsze techniki obrazowania. W swojej wieloletniej praktyce w diagnostyce endometriozy posługujemy się kombinacją zaawansowanej diagnostyki ultrasonograficznej, tomografii komputerowej oraz rezonansu magnetycznego w połączeniu z wnikliwym badaniem ginekologicznym.  Umożliwia to zwiększenie wykrywalności tej choroby. Dzięki Poradni Leczenia Endometriozy możemy pomóc wielu kobietom potwierdzić lub wykluczyć to schorzenie.  Mamy nadzieję, że nasza wiedza i doświadczenie umożliwi szybkie i trafne rozpoznanie pozwalające uniknąć długofalowych skutków tej strasznej choroby.

Pod pojęciem endometriozy definiuje się występowanie utkania endometrium (gruczołów lub zrębu) poza macicą, co powoduje przewlekły stan zapalny, bliznowacenie tkanek oraz zrosty. Endometrioza jest rozpoznawana głównie u młodych kobiet, lecz dotyczyć może również pacjentek w wieku okołomenopauzalnym. Nie znaleziono uwarunkowań etnicznych i społecznych występowania tej choroby. Jakkolwiek nawet u 25% pacjentek schorzenie to może nie dawać żadnych objawów, to jednak u większości kobiet występuje ból w miednicy małej, niepłodność, guzy przydatków. Częstość występowania endometriozy szacuje się na około 6-10% całej populacji kobiet, a u zgłaszających ból i/lub bezpłodność częstość ta wzrasta nawet do 35-50%. Według piśmiennictwa kobiety bezpłodne chorują na to schorzenie 6-8 razy częściej niż kobiety płodne.

Oto typowe objawy endometriozy:

Bolesne miesiączkowanie

Przewlekły ból miednicy małej

Bolesne współżycie

Bezpłodność

Bolesne miesiączkowanie oraz nieregularne krwawienia i/lub przedmiesiączkowe plamienia

Parcie na mocz lub stolec, zaparcia lub biegunki

60-80%

40-50%

30-50%

10-20%

1-2%

Do pozostałych objawów endometriozy zaliczamy ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej i kończynach dolnych, przewlekłe zmęczenie, cykliczne bóle obejmujące inne narządy, krwioplucie, bóle w klatce piersiowej i jamie brzusznej.

Stosowane przez nas leczenie operacyjne endometriozy polega na przywróceniu zaburzonych stosunków anatomicznych, zniszczeniu ognisk endometriozy, usunięciu guzów endometriotycznych oraz uwolnieniu zrostów. Może być ono diagnostyczne lub terapeutyczne i wykonane za pomocą głównie laparoskopii lub sporadycznie laparotomii (metoda mniej preferowana). Wykonanie laparoskopii operacyjnej (wycięcie zmiany lub jej zniszczenie i uwolnienie zrostów) w minimalnie i mało zaawansowanej endometriozie może wpływać na zwiększenie odsetka ciąż po przeprowadzonym zabiegu.

Endometrioza stanowi bardzo poważny problem cywilizacyjny. Ciągle trwające badania nad zastosowaniem nowych terapii w leczeniu endometriozy, gwałtowny rozwój diagnostyki oraz technik operacyjnych umożliwia coraz to skuteczniejsze i dokładniejsze leczenie endometriozy, niosąc ze sobą nadzieję dla wielu kobiet.

W Centrum Leczenia Endometriozy posługujemy się najnowocześniejszym sprzętem medycznym, który w rękach wykwalifikowanego personelu medycznego przynosi pacjentkom ulgę w walce z chorobą.

W ramach naszej działalności zajmujemy się:

• leczeniem endometriozy w sposób zachowawczy i operacyjny (złoty standard leczenia – chirurgia małoinwazyjna - laparoskopia)
  • leczeniem endometriozy głęboko naciekającej ( pęcherza moczowego, moczowodów, jelita grubego, więzadeł krzyżowo macicznych, przegrody odbytniczo-pochwowej,
  • leczeniem endometriozy jajowodów (przyczyna niepłodności)
  • leczeniem endometriozy jajników (torbiele czekoladowe)

W Poradni Leczenia Endometriozy pracuje dwóch wykwalifikowanych w walce z tym schorzeniem lekarzy:

Dr n. med. Mikołaj Karmowski
Dr n. med. Piotr Rubisz

Serdecznie zapraszamy

Informacje dodatkowe

1. W tym miejscu dowiedz się więcej o szczegółach leczenia: Laparoskopowe operacje w endometriozie
  2. Dowiedz się więcej o endometriozie na tej stronie: Endometrioza